Särskilt begåvade barn med beteendesvårigheter


När jag håller föreläsningar och utbildningar runt om i landet kring barn och unga som uppvisar beteendesvårigheter tenderar publiken associera detta till barn som kommer från svåra hemförhållanden, sämre uppväxtvillkor och går på skolor i socioekonomiskt eftersatta områden. Men beteendesvårigheter hos barn och unga kan vi finnas överallt, oavsett bakgrund, status eller villkor. Givetvis spelar det roll om förutsättningarna för ett barn är mer fördelaktiga men min definition av beteendesvårigheter vilar främst på försenade/otränade kognitiva färdigheter som i sin tur tenderar att manifestera sig i sociala sammanhang, därav även fokus på sociala färdigheter inom BVS-metoden®. Särskilt begåvade barn kan vara ålderadekvata i sina förmågor och färdigheter, men det är snarare deras intellekt som sticker iväg och är i framfart, men känslorna exempelvis behöver fortfarande en del träning för att hinna ikapp.

Att vara ett särskilt begåvat barn är inte så glamoröst som det må låta. Utan det medför oftast utmaningar för barnet och är ett område som behöver uppmärksammas mer av vuxna utifrån flertal anledningar, bland annat: för att barn med särskild begåvning ska må bra och inte känna sig utanför, få rätt förutsättningar utifrån sina förmågor, få en rättvist självbild och självkänsla och få utlopp för sin egen kapacitet. 

Att vara särskilt begåvad som barn eller ungdom innebär att ha "spring i hjärnan" snarare än att ha "spring i benen", dessa barn tenderar att tänka i flera lager samtidigt, lägger märke till sin omgivning mer än sina jämnåriga och har en utomordentlig förmåga att lära sig och en kunskapstörst. Deras kognitiva grundkonstruktion kännetecknas av bland annat detta. I och med detta kan de ha svårt för att fokusera eller hålla tillbaka sina impulser, sett utifrån kan vuxna tendera att tolka dem som att de saknar en social förmåga men även att de är "bråkiga och stökiga". 

När deras behov inte tillgodoses av hemmet eller den pedagogiska verksamheten så kan de även komma att bli utåtagerande och oroliga, något som stärker vuxnas bild än mer att de är annorlunda, ofta på ett negativt sätt.

Dessa barn tenderar att uppvisa sin särskilda begåvning utanför den pedagogiska verksamheten, saknar personalen dessutom rätt glasögon för att upptäcka förmågorna så kan det leda till en negativ självbild hos barnet samt att de börjar tro att det är något fel på dem och att de istället har svårt för skolan. 

Man har även kunnat konstatera att pojkar tenderar att vara mer explosiva när deras behov inte möts, medan flickor imploderar och håller sina förmågor inne för att passa in i olika sociala sammanhang. Detta fortsätter ofta enda upp till högstadiet med psykisk ohälsa som konsekvens.

Inom BVS-metoden® har vi ett sätt att arbeta med bland annat särskilt begåvande barn, men även all sorts barn då ingens kognitiva förmåga är den andras lik. När en insats initieras av samtalsledaren inom BVS-metoden® så görs det två olika kartläggningar med de vuxna som träffar barnet oftast för att utröna vart utmaningarna ligger. Flertal gånger har dessa kartläggningar lett till att man stoppat insatsen för att viktig information har framkommit i samband med dessa som lett till en större utredning av exempelvis en skolpsykolog som genomfört en begåvningsutredning så kallad WPPSI (förskola) eller WISC (skola). Detta kan ha berott på en misstanke om särskild begåvning eller tankar om en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning/-variation. Ofta pratas det om IQ (IK på svenska) i samband med särskilt begåvade barn, men här blir det viktigt att ha i åtanke att IQ oftast mäter de matematiska förmågorna, medan särskild begåvning kan te sig på många olika sätt och inom olika områden.

Det beräknas att endast 1% av barn med särskild begåvning upptäcks, tillhör de dessutom en annan kultur än svensk, är icke etniskt svenska, växer upp inom ett socioekonomiskt eftersatt område, skolkultur saknas i hemmet eller att vårdnadshavare har utmaningar med det svenska språket så tenderar dessa barn att helt gå under radarn. 

Vi inom BVS-metoden® vill göra en förändring för alla barn!

Mvh,
Jassim Ahmadi