En hantverkare är så bra som sina verktyg




Arbetet med barn och unga i behov av stöd är ett hantverk vill jag påstå. Det är långt ifrån alla vuxna som har knäckt den sociala koden och vet hur de ska förhålla sig och bemöta dessa barn som på olika sätt uttrycker en önskan om hjälp, trots att detta görs ibland på ett socialt oacceptabelt vis. Vi alla har träffat dem där fåtal vuxna som verkar på något "magiskt" sätt kunna komma överens med alla tänkbara barn och kan manövrera utmanade situationer och anpassa sig till varje personlighet och möta denne i sin egen hemmaplan. Många gånger kan vi försöka förklara för oss själva att det där har med "god kemi" sinsemellan att göra och att ens egen personliga inverkan kan bara nå så långt - "klickar det inte, så gör det inte". 

Så enkelt är det givetvis inte utan detta "magiska" sätt handlar om ett finslipat hantverk som personen utvecklat under en längre period. En kompetens helt enkelt: faktakunskaper, färdigheter och förhållningssätt som är sammanflätande och arbetar i harmoni. Jag vill påstå att en hantverkare är så bra som sin verktyg. Vi kan föreställa oss en frisör, om denne ska kunna få möjligheten att utvecklas till sin fulla potential så behöver hen bästa förutsättningar möjligt och vad som är av avgörande vikt i sammanhanget är kvaliteten på verktyg som finns tillgängliga - allt från en justerbar stol, nyslipade saxar, klar speglar och rätt inställda rakapparater. Saknas detta så spelar det nästan ingen roll hur talangfull frisören är så lär denne inte kunna passera en viss gräns av kvalitet som hen erbjuder kunden - verktygen tillåter inte det helt enkelt.


Verktyg och färdigheter väger lika mycket och lever i en symbios med varandra, när verktygen är av toppkvalitet kan hantverkarens resa mot kompetens och talang påbörjas med målet att bli så duktig som möjligt. Hantverkarens fulla potential vilar helt enkelt på verktygens kvalitet. Nästa naturliga steg i denna kompetensutveckling innebär att hantverkaren utvecklar ett förhållningssätt kring när de olika verktygen kan användas men även hur dessa kan kombineras beroende på scenario.


BVS-metoden® bygger på att hantverkaren är metoden, där denne utgör 80% av en insats medan verktygen motsvarar resterande 20% och detta är målet för all sorts kompetensutveckling. Verktygen av hög kvalitet har en gång vägt lika mycket som färdigheterna, men snart har hantverkaren utvecklats förbi denna jämvikt och numera är merparten av metoden som på ett vis förkroppsligats. I min metod har jag tre olika verktyg - Brandsläckaren (åtgärdande), Vattenkannan (förebyggande) samt Sociala gymmet (hälsofrämjande). Det sista verktyget handlar just om detta, att utvecklas i sin profession och i sitt yrkesspråk för att sedan inte behöv följa ett "recept" längre eller ha en måttsats nära till hands. Genom 23 olika färdigheter i ett starkt socialt ledarskap får professionella arbeta strukturerat och systematiskt med sin kompetensutveckling både individuellt men också i grupp över en längre period.


Att använda sig utav verktyg och en metod är ett sätt att kvalitetssäkra dels insatsen man genomför med ett barn eller ungdom men öven sätta ramarna för sin egen professionella utveckling framåt och kunna ha en stark grund att stå på som inte riskerat att hamna ur balans längre fram. Man bygger grunden med rätt mått redan från början helt enkelt och bygger sedan på allt annat. 


Att läsa om verktygen är inte tillräckligt, alltså att endast fokusera på det tredje benet i kompetens - faktakunskaper/teorier. Verktyg finns för att slitas och det är precis så vi får chansen att utvecklas, det är något beundransvärt med sönderslitna verktyg - de vittnar om ett gediget och dedikerat arbete över tid.


En bra början för att utveckla sitt hantverk är att dels kunna känna till processen i sitt värdeskapande men även att kunna sätt namna på de olika momenten samt kunna urskilja ett verktyg från ett annat.



Mvh,

Jassim Ahmadi